Geen reacties

Nieuw autobelastingstelsel wordt flinke kluif voor kabinet

Het vormgeven van de autobelastingen voor de komende jaren is een complexe zaak. Zeker als de twee partijen die dat moeten doen qua standpunten ver uit elkaar liggen. Wat kan je als automobilist mogelijk verwachten de komende jaren?

Dat de nieuwe autobelastingplannen zijn uitgesteld komt niet alleen doordat het kabinet deze als onderdeel van de totale belastingherziening wil opnemen, maar ook omdat er onenigheid is tussen regeringspartijen VVD en PvdA over de te varen koers. Dat meldt De Telegraaf op basis van bronnen in Den Haag.

De VVD wil dat de nieuwe belastingregels geen bezuiniging zijn. Dat wil zeggen dat autobezitters niet meer moeten gaan betalen dan ze nu al doen. Die wens botst met een plan van de PvdA, om de aanschafbelasting BPM af te schaffen en dat ‘gat’ op te vullen door de wegenbelasting te verhogen. Dat zou betekenen dat de huidige autobezitters gaan betalen voor de belastingkorting die kopers van een nieuwe auto krijgen. De BPM wordt nu bepaald op basis van brandstof en CO2-uitstoot, maar over deze belasting is al veel te doen geweest. Hij zou jaren geleden al afgeschaft worden, tegelijkertijd met het de invoering van het rekeningrijden. Uit dat plan is toen vroegtijdig de stekker getrokken.

En dan is er nog de bijtelling. Hoe moet de opbouw daarvan eruit gaan zien? PvdA zal pleiten voor een verdere vergroening van het wagenpark, al zijn de partijen in het kabinet het erover eens dat de huidige ‘groene’ koers teveel marktverstorend werkt. Daarom is de autobranche ook boos over het uitstel van de invoering van de nieuwe belastingplannen. Pas in 2017 gaan de nieuwe regels in, voor 2016 wordt een tussenoplossing bedacht – zoals afgelopen week bekend werd. Daarover komt volgende week waarschijnlijk meer duidelijkheid.

Tags: